Creatina

octombrie 16, 2010
By

Acest articol nu-si propune sa traseze o linie stricta in ceea ce priveste folosirea creatinei, precum o fac unii “guru” ai culturismului sau unii producatori de suplimente, ci doar sa prezinte o sinteza a unor studii stiintifice facute in ultimii ani impreuna cu concluziile lor.

Creatina se prezinta intr-o mare varietate de moduri de ingerare, de la clasica pulbere pana la guma de mestecat.Pana in prezent se cunosc mai multe forme de comercializare si anume: creatina monohidrat, fosfat, malat, citrat, magneziu, HMB, ester, lichida, masticabila etc. &nbspSa vedem pentru inceput de ce este benefica aceasta substanta.Unele studii au aratat ca in urma administrarii de creatina se produce o hidratare superioara a celulelor musculare si o marire a efectului biologic al fosfocreatinei, ceea ce duce la refacerea si asigurarea rezervelor de energie celulara de tip adenozin trifosfat (ATP).In urma acestui fapt se produce o reducere a aciditatii musculare si o economisire de glicogen in scopul folosirii imediate, rezultand de aici un efect anabolic indirect.

De subliniat este faptul ca nici un studiu nu a aratat dezavantajul in folosirea creatinei, si nici posibile efecte secundare daunatoare pentru organism in conditiile folosirii corespunzatoare.Pentru a intelege aceste studii trebuie sa vedem in continuare ce este de fapt creatina si cum este folosita si absolvita de catre organism.Vom lua ca model creatina monohidrat deoarece este forma cea mai folosita si totodata forma din care sunt derivate si alte tipuri de creatina.
Chimic, creatina monohidrat este o grupare de trei aminoacizi: glicina, arginina si metionina, legata de molecule de apa.Odata ajunsa in stomac, o parte din creatina este descompusa de catre sucul gastric (deci este pierduta) iar cealalalta parte isi continua drumul intacta catre intestinul subtire unde este absorbita.Din aceasta locatie ea este purtata in continuare pe cale sanguina catre ficat, unde se produce o reactie de inlocuire si anume apa este inlocuita cu o grupare de fosfat.De asemenea, si la nivelul ficatului se pierde o parte din creatina.Drumul creatinei-fosfat continua pana la nivelul celulelor musculare ce compun muschii, transportul fiind facilitat de apa si glucoza, care sunt de altfel elementele esentiale ce faciliteaza aceasta operatie.

Odata ajunsa in celulele musculare o parte din creatina este absorbita si este depozitata pentru a fi folosita in caz de urgenta (antrenamente foarte duri) si este transformata in ATP. Impreuna cu creatina mai este absorbita si o mare cantitate de apa ce duce la o hidratare mare a celului respective. Cealalalta parte nu poate fi absorbita datorita suprasolicitarii si este reintoarsa catre ficat unde este transformata pentru a fi eliminata pe calea aparatului urinar prin uree.

Se pune intrebarea acum cata creatina se pierde, cata poate fi absorbita si cum sa o folosim pentru eficienta si siguranta maxima.Dr.Hultman si colaboratorii sai de la centrul medical Queen’s, au aratat ca suplimentarea cu 3 g timp de 28 de zile a dus la acelasi rezultat cu suplimentarea cu 20 g zilnic, timp de sase zile urmata de o perioada de mentinere ce a durat 22 de zile.
Un alt studiu efectuat de aceasta data la universitatea din Memphis arata capacitatea de absorbtie a creatinei de catre organism aceasta situandu-se in jurul valorii de 0.03 g per kilogram corp, sugerandu-se ca pentru a fi siguri de aceasta cantitate trebuiesc integrate 5g zilnic.La aceleasi rezultate au ajuns de asemenea si anumite institute din Franta si Japonia. Alte studii au aratat ca administrarea creatinei cu o cantitate mare de glucoza va duce la o eficienta sporita, sugerand cantitatea de glucoza ca fiind de 80g.Acest fapt ar putea fi asociat cu necesitatea administrarii de carbohidrati dupa antrenament.

Pe de alta parte s-a mai aratat si faptul ca pentru 5g de creatina ar fi necesare cca. 500g de apa pentru a se realiza hidratarea corespunzatoare a organismului, iar faptul ca organismul nu poate asimila creatina impreuna cu cofeina a fost si el demonstrat, chiar daca nu au fost elucidate cu exactitate cauzele. La final va lasam pe dumneavoastra sa hotarati cum veti folosi acest fabulos supliment.

Sursa: www.TopGym.ro

Comments

comments

No tags for this post.
964 vizualizari

Parteneri

Bijuterii unicat

Parteneri


Componente si service laptop

Primul Blog de Service Laptop